Superredning fra brovagt, da løbsk broklap knaldede i – væk med ham, fastholder minister

Husene ved Vildsundbroen rystede, som var det et mindre jordskælv den sidste lørdag i juli. Broklappen på broen mellem Mors og Thy faldt ned med et brag i stedet for lægge sig stille og roligt til rette. Den hoppede tilmed lidt op igen og satte sig fast for højt til, at bilerne kunne køre over.

Den slags ordner en brovagt. Han gik i maskinrummet og fik manuelt det hele til at falde på plads, hvorefter han kunne åbne bommene på vejbanen igen med håndkraft. Tyve minutter efter chokbølgen kunne trafikken flyde igen 20 minutter, har han fortalt.

Snart skal de varme hænder midlertid erstattes af kold automatisk fjernstyring fra Aalborg. Det sker næste år efter flere års intens diskussion, som er blusset op igen efter uheldet i juli.

“Når det bliver automatiseret inde fra Aalborg, så ved, vi at der kan gå to-tre timer, inden der kan komme et servicehold og få trafikken til at køre,” sagde brovagten, Tage Mailund til TV MidtVest efter uheldet.

Folk kan komme i nød, når brandbiler og ambulancer ikke kan komme over broen, påpegede brovagten.

Borgmestre: Bevar brovagter

Fem nordjyske borgmestre har opfordret til, at brovagterne ved Limfjorden bevares.

Uheldet i juli ændrer midlertid ikke noget ved beslutningen om automatisering, fastslår transportminister Benny Engelbrecht (S).

Transportminister Benny Engelbrecht (S). Foto fra Folketingets tv.

Ifølge ministeren er der gennemført en vellykket forsøgsordning med fjernstyring.

Det skriver han i et svar til folketingsmedlem Torsten Schack Pedersen (V).

Forsøget “viste, at sikkerheden var på samme niveau som ved lokal styring, at ordningen ikke førte til kritiske hændelser, samt at brovagterne var trygge ved ordningen.

Tilsyneladende er brovagt Tage Mailund fra Vildsundbroen ikke blevet spurgt eller kommet med i rapporten om forsøget.

Responstiden, som brovagten er bekymret for, bliver ikke anderledes ifølge ministeren.

Vejdirektoratet vil udbyde og videreføre aftaler med lokale underentreprenører, som kan tilkaldes, hvis der opstår svigt i broens installationer.

Ministeren opfordrer de fem bekymrede borgmestre til at tage kontakt til Sønderborg kommune – hvor en fjernstyret klapbro ved Egernsund fungerer godt ifølge ministeren. Han er valgt i Sønderborg.

Benny Engelbrecht vil ikke forholde sig til gamle udtalelser fra hans partifælle og nuværende erhvervsminister Simon Kollerup, som i 2016 skrev en varm hyldest til brovagt Tage Mailand på Facebook:

“Jeg er overbevist om, at en totalt automatisering og fjernbetjening af broen vil svække vores lokale tryghed og sikkerhed.”

Simon Kollerup beskrev den dengang 74-årige brovagt som et “forårslam der springer rundt på græs, når han viser sin store kærlighed frem. Vildsundbroen fra 1939, lidt ældre end ham selv.

Hans ører kan høre, når en udrykning starter i Vildsund og vente 3 minutter med at åbne broen“, skrev Kollerup, som var opmærksom på det med ambulancerne.

Dengang hed transportministeren Hans Chr. Schmidt og var fra et andet parti, Venstre.

Det er den tidligere regerings beslutning, som den nuværende regering gennemfører, understreger den nuværende minister, Benny Engelbrecht.

Af Esben Agerlin Olsen