Lastbiler blokerede tirsdag effektivt for den normalt travle trafik foran den gamle børsbygning i København.
Vognmænd fra hele landet demonstrerede imod den kilometer-afgift, som SVM-regeringen vil indføre sammen med SF, RV, EL og ALT. Afgiften skal bremse udledningen af CO2 og gavne klimaet.
“Vi synes, der foregår noget uretfærdigt,” sagde en af de demonstrerende vognmænd, Jesper Saaby, Mors.
(Vognmand Jesper Saaby, Solbjerg, Mors – foran sin egen lastbil, lastet med budskab foran Christiansborg.)
Han var oppe klokken to for at komme til København og demonstrere mod en afgift, som fra 2025 vil koster ham 100.000 kroner årligt for hver af hans fire biler.
“Vi er ikke imod at skulle betale. Men det bliver en regning, vi kommer til at sende videre til forbrugerne. For der er ikke så mange penge i at være vognmand, at vi bare kan æde den regning. Det kan vi ikke,” sagde han.
På den anden side tror han ikke, at regningen i supermarkedet bliver voldsomt større for forbrugerne, hvis det for eksempel gælder margarine, som køres fra Thisted til København.
Selv om turen kommer til at koste omkring 1000 kroner mere på grund af km-afgiften, så er der en del pakker margarine at smøre udgiften ud over.
“Lægger du udgiften ud pr. pakke margarine, bliver det ikke mange basøre at snakker om”, sagde vognmanden fra Mors.
Noget andet er, hvis forbrugeren skal have en container til affald.
“Dér vil man komme til at mærke noget,” sagde han.
El-biler for dyre
El-lastbiler har han ikke råd til. De koster henved tre gange så meget som en almindelig lastbil. Den koster omkring en million kroner.
“Og i vores ende af landet er der ikke et eneste sted, hvor en el-lastbil kan lades op,” sagde Jesper Saaby.
At opstille en ladestander hjemme i firmaet vil koste op mod en million kroner.
“Så er du pludselig oppe på fire millioner kroner for noget, jeg ellers giver en million kroner for med diesel. Så det er en temmelig dyr anskaffelsespris i forhold til diesel,” lød udregningen fra vognmanden.
Hertil kommer, at en el-lastbil kun kan køre omkring 250 kilometer, før den skal lades. En dieselbil kan nemt køre 1000 kilometer på en tank ifølge Jesper Saaby.
Skatteminister Jeppe Bruus (S) har foreslået, at vognmændene kører med længere vogntog.
“Ja, men det kan du ikke ud til herr og fru Jensen, som jeg kører til,” var svaret fra Jesper Saaby.
Det nytter ikke noget med et vogntog, hvis Jensen bare skal have en container.
Hellere højere CO2-afgift
Vognmanden fra Mors vil lige som Dansk Industri hellere forhøje den kendte CO-afgift på diesel i stedet for at indføre en ny kilometerafgift.
“Det er meget simpelt at hæve den afgift. Det er meget nemmere at håndtere for os i hverdagen,” sagde han.
Med CO-afgift kan vognmændene selv finde ud af, hvordan de sparer på diesel, lyder forklaringen.
Et lovforslag om den nye vejafgift skal behandles første gang i folketingssalen 20. april.
Af Esben Agerlin Olsen
Du kan læse den politiske aftale om kilometerafgiften her.
Selve lovforslaget kan du læse her.