Zoner for elbiler alene: Nej tak – også fra borgmesteren i den store by

Det oser kraftigt af begejstring, når regeringen og dens støttepartier fortæller om deres nye politiske aftale om renere byer med blandt andet zoner uden diesel- og benzinbiler.

Kommunerne skal kunne forbyde biler med forbrændingsmotor i bestemte zoner, som bliver forbeholdt el-biler.

Det er ikke lige noget, vi står og mangler, lyder det fra flere nordjyske borgmestre.

Biler ved musikkens hus i Aalborg. Foto Marc Søgaard, Wikimedia.

Heller ikke i Aalborg, hvor trafikken kan være tæt nogle steder, kan den socialdemokratiske borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, se den store fidus i at indføre zoner med opholdsforbud for benzinbiler. Tværtimod.

“Det vil ekskludere mange fra midtbyen, folk som ikke har råd til elbil og kører langvejs fra,” siger borgmesteren.

“Det vil komme til at skabe en form for ulighed og være et stort problem. Mange er afhængige af bil i Nordjylland,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

En af de tæt trafikerede veje i Aalborg fører til og fra Limfjordsbroen. Han kan ikke se for sig, at broen skulle være forbeholdt el-biler.

De næste par år bliver alle busser i Aalborg til gengæld el-busser, påpeger borgmesteren.

EL-rådmand mere positiv

Per Clausen, rådmand i Aalborg for Enhedslisten, er lidt mere positiv, men kun lidt.

“Det kunne godt være et redskab, vi kunne bruge. Næppe i noget større omfang,” skriver han i en sms.

Per Clausen vil have områder helt uden biler, også uden el-biler.

“Jeg foretrækker at udvide den del af byen, hvor vi helt forbyder bilkørsel.”

Læsø: Ikke overrendt

Ude i Kattegat, på Læsø, frygter borgmester Karsten Nielsen (V), at nogle kærkomne turister ville blive skræmt væk af nul-emissionszoner.

“Så overrendt er vi ikke af biler”, siger han, selv om sommersæsonen sætter vel meget skub i trafikken.

Men det er ikke, fordi Læsø ikke er med på el-biler. Kommunen har selv omkring 30 elbiler til blandt andet hjemmeplejen.

Flere gange nej

I den anden ende af færgen fra Læsø – i Frederikshavn – er borgmester Birgit Hansen (S) hurtig til at droppe ideen med benzinfri zoner.

“Nej. Det kan jeg ikke forestille mig,” skriver borgmesteren, der også dækker Skagen.

I Jammerbugt og på Mors ligger Venstre-borgmestre Mogens Christen Gade (V) og Hans Ejner Bertelsen på samme linje. Mogens Christen Gade tror faktisk slet ikke, at emnet kommer op til diskussion. Og gør det, vil det ikke blive nogen voldsom diskussion, lyder hans analyse.

I Rebild er der så få ladestandere, at trafikken kunne næsten forsvinde, hvis kun el-biler måtte køre. Alene af den grund tror borgmester Leon Sebbelin (RV) ikke, at kommunen vil skabe el-bil zoner.

“Vi må ikke engang sætte en ladestander op ved rådhuset til medarbejderne, som kunne betale for strømmen. Så skal de beskattes alene af, at standeren står der. Vi må heller lade andre bruge sådan en stander om aftenen og natten mod betaling. Vi skal holde os helt fra ladestandere. Markedet skal klare ladestanderstrukturen,” fortæller borgmester Leon Sebbelin.

Den nye aftale er indgået af den socialdemokratiske regeringen sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten. Det lovmæssige skal på plads til næste efterår.

Aftalen omfatter også mulighed for, at de store byer med særlige miljøzoner kan kræve partikelfiltre på personbiler, der kører på diesel.

Af Esben Agerlin Olsen

Læs selve aftalen

Læs kommentarer fra partierne i pressemeddelelse