Kørestole får direkte adgang til tog – se hvilket årstal

(Brønderslev Station. Privat foto)

Niveauet skal hæves på Brønderslev Station. Perronen er alt for lav til, at kørestole kan køre på og fra toget fra Nordjyske Jernbaner uden hjælp.

Gangbesværede kan også have behov for hjælp.

Brønderslev Station. Privat foto.

Alle Folketingets partier blev torsdag enige om, at perronen skal hæves fra 26 cm til 55 cm, som er standarden, der passer til togene.

Kørestolsbrugere skal dog have noget tålmodighed, inden de kan køre på toget uden hjælp. Den nye højde vil først være indført i 2024.

Det er imidlertid en hel del hurtigere, end Karsten Lauritzen (V) havde frygtet, da han som nordjyde tidligere tog sagen op.

Når han så på bevillingerne, ville det først blive om 30 år, har han tidligere skrevet i et spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Karsten Lauritzen, som fyldte 38 år torsdag, ville da kun være 68 år, når perronen blev hævet.

Gangbesværede og kørestolsbrugere skal i forvejen have tålmodighed for at komme med Nordjyske Jernbaner fra Brønderslev Station. For at få hjælp skal de henvende sig til DSB 12 timer – altså et halvt døgn – inden togafgang.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen siger torsdag “tillykke til Nordjylland”, selv om han medgiver, at der går noget tid, inden niveauet hæves.

“Banedanmark rider ikke den dag, de sadler. Det positive er, at det bliver lavet. Brønderslev er et af de værste steder med hensyn til perronhøjde,” siger Kristian Pihl Lorentzen til Nordtinget.

Omkring 100 andre stationer har også problemer med højde, fortæller ordføreren.

Projektet i Brønderslev koster 48 millioner kroner. Det skal udføres i samråd med kommunen,  Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen.

Af Esben Agerlin Olsen

Læs også:

Der kommer en god løsning – om 30 år

Røde Kors får opgaven, når perrronen er for lav