Vi abonnerer på Nordtinget: Ulla Astmann (S), regionsrådsformand. Per Clausen (EL), rådmand. Christian Friis Bach (RV), folketingskandidat. Per Larsen (K), folketingsmedlem. Leon Sebbelin (RV) borgmester. Susanne Zimmer (Frie Grønne), folketingsmedlem.

For lav perron i Brønderslev: Der kommer en god løsning – om 30 år

(Benny Engelbrecht (S). Foto Nordtinget)

Hvis man er oppe i årene og har svært ved at komme op i toget fra den lave perron på Brønderslev Station – så er det en god idé at satse på at blive meget gammel.

Der kan gå 30 år, før Brønderslevs ældre og handicappede tilgodeses med en perron, som er i samme højde som indgangen til toget.

Med de nuværende bevillinger til nye perroner vil der gå så lang tid, før turen går til Brønderslev med en højere perron, som passer til indgangen i toget fra Nordjyske Jernbaner.

Det påpeger Venstres gruppeformand, Karsten Lauritzen i et skriftligt spørgsmål til den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht (billedet).


Du kan tegne abonnement på Nordtinget her


Også i Folketinget er det svært at komme rundt med en kørestol, som den radikale Kristian Heegaard er afhængig af.

Ministeren modsiger ikke det nordjyske folketingsmedlem i sit svar. Han fremhæver dog, at ældre og handicappede kan bestille hjælp til at komme på toget. De skal bare gøre det 12 timer i forvejen – altså et halvt døgn.

Og det er faktisk flot, mener ministeren.

“..en varslingstid på kun 12 timer er realiseret som følge af den politiske aftale af 10. marts 2015 mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten..”, skriver ministeren.

Det er væsentligt bedre end EU-kravet om at kunne bestille hjælpen 48 timer (to døgn) inden afgang. En mulig bremse på pludselige indskydelser, impulsive ture og besøg.

Ministeren forsikrer, at det ligger ham meget på sinde, at den kollektive trafik er for alle mennesker. Men Brønderslev Station er ikke den eneste i Danmark, hvor indgangen til toget ikke passer med højden på perronen.

Derforkan perronerne indgå i forhandlingerne om de kommende store investeringer i veje, broer og jernbaner.

“Og det vil derfor i sidste ende være op til de politiske partier, hvilke initiativer der her skal prioriteres,” skriver transportminister Benny Engelbrecht.

Karsten Lauritzen
Karsten Lauritzen (V) Foto Nordtinget ©

Karsten Lauritzen er skuffet over svaret, hvor alles lige adgang til toget bliver blandet sammen med broer og motorveje til milliarder.

“Det er ikke et valg mellem en tredje limfjordsforbindelse og perronen på Brønderslev station,”, siger han

At henvise til at bestille hjælp 12 timer forud er ikke en ordentlig måde at behandle folk på, især ikke, da det ofte handler om borgere uden bil, mener Venstres gruppeformand.

Han havde håbet på et svar om, at ministeren ville finde en midlertidig løsning med bedre service til de gangbesværede, indtil der er fundet en permanent løsning.

Det midlertidige kunne være et samarbejde om service fra kommunen eller frivillige foreninger. Det kunne måske også være en rampe af træ. Karsten Lauritzen synes ikke, at der skal gå tre årtier, før der er en endelig løsning, selv om han har en alder, så han kan nå at opleve en højere perron i Brønderslev.

Af Esben Agerlin Olsen


Du kan tegne abonnement på Nordtinget her:

Muligt med Mobile Pay, når du har trykket “bestil”.

  ANNONCE