Nu betaler bornholmerne for dansk grænselukning i marts

ANALYSE

Vejen E65 over Skåne er lige så vigtig for bornholmerne som Limfjordstunnellen er for nordjyderne eller Storebæltsbroen for hele landet.

Kø på Øresundsbroen på grund af dansk grænsekontrol. Foto Esben Agerlin Olsen
Bus fra Bornholm i kø på Øresundsbroen på grund af dansk grænsekontrol. Privat foto.

Alligevel blæste regeringen både på bornholmere og svenskere, da Danmark lukkede sine grænser i marts. Den blæste også på de sundhedsfaglige råd. For der var ikke sundhedsfagligt belæg for at lukke grænserne, fortalte sundhedsdirektør Søren Brostrøm og andre eksperter i epidemier som corona. Der var ikke noget, der tydede på, at grænselukninger virkede, medmindre det er en ø.

I mange måneder blev der lagt to-tre kvarter til passage af grænsen for dem, der havde “anerkendelsesværdigt” formål. Busser og biler fra Bornholm kunne passere Øresundsbroen, men ikke uden lang ventetid ved en grænsekontrol, som undertiden var tyndt bemandet og dårligt organiseret.

Da Danmark lukkede grænsen, kunne en bornholmer frygte, at Sverige ville svare igen ved at lukke grænsen og dermed vejen fra Bornholm til København. Tyskland svarede igen på den danske grænselukning med at lukke sin grænse mod Danmark.

Den danske regering var tilsyneladende ikke bange for gengældelse ved Øresund. Angiveligt orienterede den blot den svenske regering om grænselukningen kort forinden og uden nogen forhandling. Hvis de blev sure var det deres – og bornholmernes – problem.

Sverige svarede ikke igen, lige med det samme. Grænsen til Sverige forblev åben for danskere, der blandt andet kunne købe ind, gå på café eller benytte svømmehallen i Malmø. Det er slut nu efter den svenske grænselukning mod Bornholm og det øvrige Danmark for at udelukke en ny virusvariant.

Svømmehallen i Malmø er coronalukket, og den svenske regering er i det hele taget i gang med at stramme i dansk retning. Et af de danske midler mod corona har været grænselukning. Et andet har været at se bort fra sundhedsfaglige råd, når det passer politisk for at vise handlekraft. Begge dele har den svenske regering taget til sig. På den måde har den danske regering haft succes.

Bornholmerne betaler med en fordoblet rejsetid – cirka fem en halv time – hvis de skal sejle hele vejen til Køge.

Af Esben Agerlin Olsen