Et ministersvar om mere fart på byggeriet af ny limfjordsforbindelse kan dække over en beslutning i slæbespor, mener Karsten Lauritzen
Det lød ellers umiddelbart opløftende for tilhængerne af en ny limfjordsforbindelse. Transportminister Benny Engelbrecht (S) skrev mandag i et svar til Karsten Lauritzen (V), at den nye motorvej kan bygges endnu hurtigere end hidtil antaget.
Byggeriet kan klares på otte-ni år, stod der i svaret. Hidtil har 10 år været forventningen.
Alligevel kører nordjyske Karsten Lauritzen ikke med hornet i bund i en sejrsrus, som hvis han havde vundet i fodbold. Han frygter tværtimod, at den nye angivne fart over byggeriet dækker over, at det kommer senere i gang.
“Den tanke har jeg selvfølgelig fået,” siger han.
Karsten Lauritzen tror ikke på, at byggeriet kan komme i gang til januar 2024, sådan som det ellers lød ud fra et svar fra transportminister Benny Engelbrecht i folketingssalen i januar i år på spørgsmål fra nordjyske Marie Bjerre (V).
Få nyheder fra Nordtinget i din indbakke
“Jeg forudser, at januar 2024 ikke kan nås,” siger Karsten Lauritzen og minder om, at det ellers var et valgløfte fra en række socialdemokratiske kandidater forud for valget i 2019.
Nu kan regeringen end ikke sige, hvornår den har tænkt sig at komme med den infrastrukturplan, hvor en ny limfjordsforbindelse skal indgå og løsne op for trængsel i den nuværende tunnel.
Karsten Lauritzen presser på for en beslutning af flere grunde:
“Jeg er optaget af at komme hurtigt i gang. Beslutningen har betydning for, om virksomheder lægges nord eller syd for fjorden,” siger han.
“Usikkerheden er dræbende for al investering og bosætning. Kan man komme på arbejde om ti år uden at sidde i kø?”, spørger han.
Statsminister Mette Frederiksen (S), valgt i Nordjylland, lagde en kraftig dæmper på mange nordjyders forventninger ved et pressemøde i januar. Da sagde hun, at en tredje limfjordsforbindelse “ikke er en af de første opgaver, vi tager hul på i dette år”.
Karsten Lauritzen mener, at regeringen er bundet af forlig med sine støttepartier om så mange penge til kollektiv trafik, at der kommer til at mangle penge til en tredje limfjordsforbindelse.
Af Esben Agerlin Olsen
Minister sætter tid på byggeri. Læs her