(Foto fra Folketingets tv)
Tårnhøje forventninger hos tilhængerne af en ny limfjordsmotorvej blev punkteret i sidste uge. Da regeringen holdt pressemøde om fremtidens infrastruktur undlod den at bruge et eneste ord på en ny limfjordsforbindelse. Nogen tidsplan forelå heller ikke, selv om regeringen “prioriterer” den ifølge sin infrastrukturplan.

Onsdag 14. april stillede Venstres gruppeformand, nordjyske Karsten Lauritzen, spørgsmål i folketingssalen direkte til transportminister Benny Engelbrecht (S) for at komme nærmere en startdato for byggeriet.
Ministeren beskyldte nordjyden for at stille et “perfidt formuleret spørgsmål”, altså at være ondskabsfuld, bevidst forvrængende for at sætte nogen – regeringen – i et dårligt lys.
Karsten Lauritzen sagde, at socialdemokratiske kandidater havde lovet start på byggeriet i 2024. Det var også startåret i planen fra den tidligere regering, som Karsten Lauritzen var medlem af. Planen faldt med valget i 2019, da den kun havde snævert flertal.
“Der er skabt enorm grad af usikkerhed. Ministeren skylder nordjyderne svar på, om starten er i 2024 eller måske venter helt til 2035. Det er ikke rimeligt over for mennesker, bilister og nordjyder,” sagde Karsten Lauritzen.

Benny Engelbrecht svarede:
“Jeg ved ikke, hvor spørgeren har det fra. Udspillet Danmark Fremad, Infrastrukturplan 2035 prioriterer en tredje limfjordsforbindelse. Nu skal vi diskutere planen med Folketingets partier, herunder rækkefølgen. Det er naturligvis regeringens ønske, at alle projekter skal være igangsat inden 2035. ” sagde ministeren.
“I sidste ende kommer det an på, hvad der er opbakning i Folketinget”, sagde han også, hvilket er vigtigt.
I Folketinget har regeringen problemer med sine støttepartier i denne sag. SF, Radikale og Enhedslisten vil ikke have den planlagte motorvej over den naturskønne ø Egholm.
S pressede for 2019-start før valget
Inden Socialdemokratiet kom til magten i 2019, pressede partiet den tidligere regering for at sætte byggeriet af en ny limfjordsforbindelse i gang i 2021, altså i år.
På et samråd i oktober 2018 spurgte nordjyske Rasmus Prehn (S), om transportministeren – dengang Ole Birk Olesen (LA) – ville sørge for at få anlægslovgivningen på plads, “så det bliver muligt at sætte spaden i jorden, når pengene er der i 2021.”
Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (S), gav i maj 2019 et klart indtryk af, at hans parti ville hurtigt i gang med en ny limfjordsforbindelse:
” Jeg synes, at Mette Frederiksen og Socialdemokratiet har meldt ganske klart ud. De har lavet et udspil, hvor den tredje Limfjordsforbindelse er med som nummer 1. Og i øvrigt også sagt, at man vil indkalde til forhandlinger efter valget,” sagde borgmesteren i TV2 Nord.
Sådan lød spørgsmålet
Spørgsmålet fra Karsten Lauritzen onsdag 14. april lød sådan her:
“Før valget i juni 2019 besluttede et flertal bestående af Venstre, Konservative, LA og DF at igangsætte byggeriet af den tredje vestlige Limfjordsforbindelse i 2024, nu fremgår det af den socialdemokratiske regerings infrastrukturudspil, at igangsættelse kan være udskudt til om 15 år, altså efter 2035 – hvad er årsagen til dette, og mener ministeren ikke, at nordjyderne har fortjent, at byggeriet kommer i gang i 2024 som aftalt?”
Af Esben Agerlin Olsen