Vi abonnerer på Nordtinget: Ulla Astmann (S), regionsrådsformand. Per Clausen (EL), rådmand. Christian Friis Bach (RV), folketingskandidat. Per Larsen (K), folketingsmedlem. Leon Sebbelin (RV) borgmester. Susanne Zimmer (Frie Grønne), folketingsmedlem.

Gamle broklapper skal fjernstyres på lang afstand – fem borgmestre i modaktion

(Foto Vejdirektoratet). GRATIS ARTIKEL.

En åben bro er et meget stort hul i vejen. Værst er det for den syge i ambulancen, hvis en broklap sætter sig fast, når den er oppe. Slemt kan det være for levende grise på vej til slagteriet. Irriterende er det for alle, der skal nå noget og for dem, der venter på dem.

Vilsundbroen mellem Mors og Thy. Foto Vejdirektoratet.

Nu skal for eksempel Vilsundbroens brovagt snart erstattes med fjernstyring i Aalborg, 100 kilometer væk. Meget dårlig idé, mener borgmester Hans Ejner Bertelsen (V) på Mors, hvor de er afhængige af at kunne køre til sygehuset i Thisted.

Tirsdag aften mødtes han med fire andre nordjyske borgmestre, som også vil beholde deres brovagter efter nytår, hvor det ellers er farvel.

De fem borgmestre skrev onsdag til transportminister Benny Engelbrecht (S), at de vil mødes med, helst på en af broerne. Hvis han ikke kan det, så kommer de til København. Gerne snart og inden 5. oktober, hvor borgmestrene er kaldt til møde med Vejdirektoratet om fjernstyringen.

“Vi er parate, når han kan,” lover Hans Ejner Bertelsen. Ministeren mangler en masse information, mener han.

Hadsundbroen over Mariager Fjord. Foto Vejdirektoratet.

Borgmesteren tror ikke på, at der kommer teknisk hjælp i løbet af femten minutter, hvis en klap sætter sig fast, som den gjorde i sommer på Vilsundbroen mellem Mors og Thy. En erfaren brovagt greb hurtigt ind.

“Det er mere realistisk, at responstiden er to timer,” siger Hans Ejner Bertelsen om den nye ordning.

Han frygter, at det kan koste liv, hvis en ambulance ikke kan komme over broen, men må køre helt til Viborg. I denne del af landet er afstande lange. De bliver endnu længere, hvis en bro står åben.

De fem mødtes

Tirsdag aften mødtes Hans Ejner Bertelsen med borgmestrene fra Jammerbugt, Mariagerfjord, Vesthimmerland og Thisted. De vil også beholde brovagterne.

De vil ikke fjernstyres fra Aalborg af et stærkt reduceret mandskab, som både skal holde øje med Limfjordsbroen, Vilsundbroen, Aggersundbroen og Hadsundbroen over Mariager Fjord. Hadsund har det særlige problem, at skibe med varer kan blive spærret inde eller blive lukket ude, hvis broklappen sætter sig fast nede.

Aggersundbroen. Foto Vejdirektoratet.

Med til mødet var 10 af nuværende brovagter, som satte borgmestrene ind i deres arbejde. De fleste brovagter mister arbejdet, når det samles i Aalborg.

Balance mellem land og by

Borgmester Hans Ejner Bertelsen kan ikke få planen til at harmonere med, at regeringen taler om et Danmark i balance mellem land og by.

“Man siger, at man er glad for at bevare arbejdspladser. Man flytter arbejdspladser væk fra os. Det er helt hen i skoven,” siger borgmesteren og kommer i tanke om den hurtige lukning af minkerhvervet.

“Der går ikke mange mink på en brovagt”, mener han.

Transportministerens partifælle, Ulla Vestergaard (S), Thisted, er lidt mere forstående over for idéen med, at der generelt skal effektiviseres og digitaliseres.

Men det skal holdes op mod tab af arbejdspladser og usikkerhed for både borgere, erhverv og turisme, mener hun.

Broerne gamle. Vilsundbroen blev indviet i 1939. Eksperten sendt langvejs fra kender ikke en bro så godt som en fast brovagt. Det svarer til, at ejeren af en gammel bil ved, hvordan den skal lyde og ikke skal lyde.

Frederikssundbroen. Her har der været forsøg med fjernstyring. Foto Vejdirektoratet.

“En brovagt kender en mislyd”, siger borgmesteren i Thisted.

Hun vil helst beholde brovagterne. Næstbedst vil være at få udsættelse, så forebyggelsen mod fejl bliver så god som mulig.

Transportministeren har tidligere henvist til et vellykket forsøg med fjernstyring på broen ved Frederikssund. Systemet blev dog ikke testet, når der var mest pres på, fremgår det af rapporten.

“Brovagter … har ingen erfaring i højsæsonen og ”pressede” perioder som ligger fra juni til og med august”, står der i rapporten.

Af Esben Agerlin Olsen

Læs også “Superredning fra brovagt, da broklap løb løbsk og knaldede i”

Læs Vejdirektoratets analyse af fjernstyring

  ANNONCE